Nu hvor du har fået installeret ADConnect efter denne vejledning, og brugere og grupper automatisk synkroniseres til Office 365, kan du benytte dig af muligheden for at styre licenstildelingen ved hjælp af gruppemedlemsskab.

Det fungerer ved, at licensen lægges på gruppen i stedet for direkte på brugerne, og så tildeles licensen automatisk til alle brugere, der er medlem af gruppen. Meldes brugeren ud af gruppen, fjernes licensen igen.

Sådan gør du:

-Start med at oprette de ønskede grupper i dit lokale AD og vent på, at de bliver synkroniseret til Azure AD.

-Log herefter på https://portal.office.com

-Vælg Administrator

-Vælg Administration i bunden af venstre menu og klik herefter på Azure AD

-Klik på Users and Groups i venstre menu og herefter på All Groups

-Klik på den ønskede gruppe

-Klik på Licenses og derefter på +Assign i øverste menu

-Klik på Configure required settings og vælg den licens, der skal bindes til gruppen

-Klik på Select og derefter på Assign

-Nu er licensen bundet til gruppen, og alle brugere, der meldes i gruppen, bliver automatisk tildelt en licens.

Tildel licenser ved hjælp af grupper